lauantai 29. maaliskuuta 2014

Dubai ja lapset

Lapsiperheen lomakohteena Dubai on vertaansa vailla. Lentomatka on suhteellisen lyhyt, viidestä kuuteen tuntia, ja suorilla lennoilla pääsee näppärästi Suomesta perille asti.

Dubain lentokentällä lapsi käsipuolessa toimi pääsylippuna jonojen ohitse ja esimerkiksi passintarkastuksesta selvisimme kymmenessä minuutissa, kun meidät haettiin jonosta ja ohjattiin lyhyempään. Vinkiksi muille rattaiden kanssa matkustaville kerron, että rattaat tuodaan koneesta käsipelillä lastattuina ja sen kärryn tulo voi kestää. Me olimme jo tekemässä ilmoitusta kadonneista rattaista, kun meille kerrottiin tuo. Ja sieltä ne sitten lopulta saapuivat. Sitten ei muuta kuin tavarat mukaan, tullin ohitse ja kuljettajaa etsimään. Takaisin tultaessa sama homma, pääsimme kaikessa käyttämään henkilökunnan turvatarkastuslinjoja ja jonottaa ei tarvinnut käytännössä lainkaan. Myös Suomen päässä homma pelitti, kun lähtiessä käytimme erityistiskiä sekä tavaroiden jättämiseen että turvatarkastukseen.

Dubaihin matkustettaessa lämpö on käytännössä varma, uimismahdollisuuksia löytyy ja lapsia kohdellaan kaikkialla erinomaisesti. Esikoinen on lomasta asti ollut hyvin pollena siitä, että häntä puhuteltiin hotellissa termillä "Sir".

Lastenaltaissa oli katokset palamisen estämiseksi ja altaat olivat hyvin hoidettuja. Niissä kelpasi polskia.

Me käytimme liikkumiseen takseja, joissa ei tietenkään ole vakiona turvaistuimia. Hotellien omissa kuljetuksissa sellaiset kyllä löytyivät, mutta taksissa mentiin ilman. Ja kerran ilman turvavöitäkin, minä siis, kun vain lapsille riitti. Mutta kuopuskin on jo kolmevuotias, joten lyhyitä matkoja voimme hyvin taksilla matkustaa. Minä istuin keskellä ja pojat molemmilla reunapaikoilla taksin takapenkillä.

Lapsiperheelle löytyy Dubaista paljon tehtävää. Vähän isommille löytyy vesipuistoja ja Atlantis Palm -hotellin alueella Palmusaarella pääsee katsomaan delfiinejä. Dubain eläintarhasta olen muuten kuullut vain huonoa, erityisesti niistä oloista, joissa eläimet siellä ovat. Näin se jäi heti meidän tekemisistämme pois.

Meidän lapsemme eivät tuntuneet kaipaavan mitään erikoista. Matka itsessään oli elämys ja uiminen niin kivaa, että sitä olisivat jaksaneet tehdä aamusta iltaan. Kävelimme joka päivä hotellin lastenklubin ja leikkipuiston ohitse, mutta kertaakaan kumpikaan pojista ei halunnut mennä sinne. Uimaan vaan! Esikoisen toiveesta kävimme Burj Khalifassa ja sen lisäksi mies vei pojat Dubai Mallin isoon akvaarioon ja vedenalaiseen eläintarhaan. Näitä voimme suositella, sen verran kivoja kuvia ja tunnelmia minäkin näin ja kuulin poikien retkestä, vaikka olinkin itse sillä aikaa ostoksilla.

Ja kun uimiseen ja akvaariokäyntiin lisätään lelukauppa sekä jäätelöä, ollaan lomailun ytimessä! Kuopuksen valitseman jätskimaun nimi oli muuten smurffi.

Lapset eivät tarvitse Dubaissa sen kummempia vaatteita, ihan tavallisia lomajuttuja vain. Tosin itse halusin laittaa pojillekin siistiä päälle esimerkiksi iltaisin, vaikka päivällä tavallisissa trikoopaidoissa ja shortseissa olivatkin. Ja crocsit jalassa, tottakai. Illalla sitten laitettiin pikeepaidat ja siistit kaupunkishortsit tai pitkät housut ihan kuin isälleenkin. Päivisin uitaessa uv-puvut olivat kullanarvoiset.

Lapset huomoidaan kaikkialla kauniisti ja he ovat asiakkaita siinä missä aikuisetkin. Ravintoloissa on omat ruokalistansa lapsille ja sieltä meidän pojat söivät niitä ranskalaisiaan. Ajoittain upposi myös kana tai hampurilaiset ranskisten kaverina. Hotellilla lapsia hauskuutettiin ja heitä kohdeltiin aivan superhyvin. Tässä kuopus syö keksejä, jotka näille blondeille kiikutettiin herkuteltavaksi. Kannattaa olla vaalea ja omistaa hymykuoppa! Uima-altaalla yksi hengenpelastajista tsemppasi esikoista tämän uidessa syvässä päässä minun kanssani ja pyysi sanomaan lapselle, että tämä on oikea teräsmies, kun ui niin hienosti. Pieniä juttuja, mutta sitäkin merkityksellisempiä.

Me tykkäämme! Ja palaamme ensi talvena uudelleen, joko tähän hotelliin tai vaihtelun vuoksi johonkin Palmusaarella sijaitsevaan. Kuopuskin antaa Dubaille viisi tähteä!

1. Moikka!Ollaan juuri miehen ja esikoisen kanssa (1,5-vuotta) suunnittelemassa reissua Dubaihin Tammikuun lopulle.Törmäsin sun blogiin.Kiitos hyvistä vinkeistä :) Missä hotellissa yövyitte?:)
    -Minna

1. Meidän hotelli oli Le Meridien Mina Seyahi, samaa kompleksia Westin-hotellin kanssa ja palveluja sai käyttää ristiin. Voin suositella. :)

2. Kiva! Kiitos kun ennätit vastata! Täytyypä tsekata tuo hotelli. :)